Mr. Sleep Dratini

  Då var det dags att göra min andra "sovorm" det är en sorts mjuk säng skydd/ bump, som samtidigt är en "vän"-gosedjur. En sovorm är något man kan ha i spjälsängen efter att bebisen växt ur babyneste, går utmärkt att ha sovormen direkt från start. Men då brukar de vara kanske runt 2meter.
 
Dessa gosedjur kostar oftast under tusenlappen eller mer beroende på storlek. Men om du vill komma lite billigare undan så är det superlätt att sy en själv, dessutom göra den helt personlig.
 
 
Min första gjorde jag strax innan jul, då vår minsta fick en stor säng. Den är 6.5meter lång, dvs den går runt precis hela sängen. Gissa om den blev uppskattad, när han märkte att det var gjort på ett tyg han gillade färgerna på. Den kommer från kollektion Blå från IKEA 2012, den var i begränsad upplaga. Det är många år sedan, tyget har bara legat sen dess vakumförpackad.
 
Lovade att sy en till sovkompis,  men tiden har bara försvunnit.
Nu var det dags att göra den utlovade sovkompisen!
 
 
 
Så här gjorde jag Mr. Sleep Dratini.
 
 
1. Välj tyg. Mitt val blev en helt ny påslakan från Gripsholm. Då vi inte använder spjälsängstäcke eller jr. Storlekar längre, så har den blivit liggandes. Har inte velat kasta den då den var så härligt blå. Så nu kom den till användning.
 
 
 
2. Klipp av sydda kanterna (Jag valde att spara långsidan, för att slippa sy allt på nytt igen).
 
 
 
3. Vik ännu en gång på mitten och klipp.
 
 
 
Nu ska du ha 4st längder, allt som allt.
 
 
 
4. Nu är det dags att sy ihop längderna. Tänk på att ha rät mot rät när du syr. 
 
 
 
5. När du är färdig, med att sy allt ihop, kommer du ha en lång tub (kom ihåg att lämna en öppning lagom stor för att kunna vända på tuben.
 
Nu kommer (Mr.sleep Dratini) extra, ifall du bara ha den som ett rakt tub/orm så hoppa över till nr.9
 
 
6. Då man helt plötsligt får för sig att testa något helt nytt, så ritade jag med textil krita på tyget (Det kunde ju bli en sorts pokėmon, utan vit mage då).  Klippte formen, i vitt tyg formades öronen (kom ihåg att göra två utav öron, ögon, nos...)
 
 
7. Eftersom jag gör denna figur som har öron, valde jag att klippa av vid neråtböjen efter "huvudet".
Varje del klipptes ut och nålade. Sydde de på plats. 
Sy öronen, vänd från lilla öppningen du lämnat och fyll med vadd.
 
8. Sy nu tillbax huvudet men glöm inte att sy med öronen, utan att öronens ytterdelar fastnar i sömmarna.
 
9. Vänd nu allt genom det kvarlämnade öppningen på tuben.
 
10. Fyll med vadd. Här valdes Jysk kuddar som innehåll, då vi inte har Ikea i stan. Ikeas kuddars innehåll funkar utmärkt, de är något mjukare och dessutom billigare. Har använt mig utav det i den andra sovormen. Men du kan köpa vadd i tygaffären också.
 
11. Sy igen hålet, när du fyllt den lagom tjock.
 
Klart !!!
Nu har du gjort en egen sovorm / sleep snake / mr.sleep dratini, sov kant.... Kärt barn har många namn.
 
 
☆☆☆ Har en överlycklig älskling, som sover gott med sin nya och gamla vänner i natt ♡♡♡
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Sy;
Taggar: Sy, diy, sovorm, Snake pillow, Bumper Bed Pillow, Baby kids bumper, crib bumper, toddler bumper, dratini