Läxläsnings alternativ

  Har du barn, eller kanske har du själv tröttnat på att läsa/skriva samma ord om och om igen, för att lära dig de?
 
Min 8åring har glosor varje vecka, han tycker det är urtrist att skriva de om och om igen. Själv hatar jag att tjata, för oftast har han alla rätt första gången. Men vill ju att det fastnar och stannar där inne i hans huvud.
 
 
Sedan kom jag på att gå runt det hela, göra det till uppgifter istället. Han tycker de är okej och är färdigt på någon minut.
Visst jag får göra nya meningar, uttryck, frågor varje dag, men inget tjat. Lägger endast ut någon minut för att göra nya (lägger inte ner mycket tid på ett träningspapper). Sedan lägger jag bara lappen fram på matbordet, samt en penna.
 
 
Blir de fel kan man försöka hitta en förklaring som låter vettig. Svenska språket är inte logiskt ibland, ser man på andra språk har endel väldigt strikta skrivregler. Nu är jag ingen svenska expert och svenska var mitt värsta ämne i skolan. På min tid fanns inget som hette dyslexi utan lat och slarvighet, när man skrev fel. Så gav det nog aldrig en chans heller.
 
Förstår egentligen inte hur folk kan lära sig svenska, då det är klurigt.
 
Några exempel.
 
Ett ord, men används olika.
 
Fil: Fil att äta, att fila fötter eller trä med, Fil att köra bil i
Mars: en månad, en planet och en godisbit
 
Vissa ord skriver man lika men uttalas och betyder 2 skilda saker (Homografer).
 
Hur kör du egentligen??
Jag sjunger i en kör...
 
Jag har ätit en banan
Är den banan svår att köra?
 
 
Har du också tittat på Smartare än en 5:e klassare?eller Vem vet mest? jr. och svarat fel/inte kunnat svaren? Det har jag. Hahaa... så nu tar jag min nya chans och lär mig allt bortglömt/aldrig lärt mig, tillsammans med barnen. 
 
"Olika människor är olika specialicerade på olika sinnen, och detta påverkar vad som kan kommas ihåg lättare: visuelt lagda personer lagrar och erinrar sig bilder bättre än taktilt lagda personer, vilka specialicerar sig på handlingsminnen (t.ex. vad de gör och upplever själva)."
 
Långt inlägg.
Men, kan vara tips till någon mamma eller någon som ska lära sig något nytt.
 
Har du bra studieteknik?
Dela gärna med er.