Sockermålning

Det här ett pyssel som passar gammal som ung! Även riktigt små barnen kan sitta med och måla, då dessa inte är farliga gifter i.
 
 
Du känner säkert igen detta sedan barndomen och får nostalgiska minnen. Jag fick när jag hörde att sonen hade målat med socker i skolan. Började så klart googla hur man gjorde det nu igen.
 
 
Sockermålning, ett roligt pyssel!
 
Material till måleriet:
 
Kraftigare papper t.ex  akvarellpapper, kartong går bra.
Vattenfärg
Sockerlag (se recept nedan)
 
Verktyg:
Penslar,
Spis/kastrull
Vattenskål till färgen och gärna ett skyddsunderlag, det är lite kladd (Bakbord eller vaxduk funkar bra). 
 
Sockerlag:
 
1 del vatten
2 delar socker
Koka samman vattnet och sockret. Rör om ända tills sockret smält.
Sockerlagen kan förvaras i en burk.
 
  
Måla:
 
Måla först ett lager med sockerlaget ganska rejält. Tänk på att de nygjorda är varmt.
Blöt upp dina vattenfärgs palett. Tag mycket vattenfärg på penseln. Dutt/ stänk med penseln i sockerlagen, Nu händer det magiska! Färgen flyter ut. Prova att blåsa rakt på eller med sugrör, då kan du styra lite färgriktningens lytande.
 
 
Låt torka några dygn åtminstonde. Tjockare lager sockerlag är = mer torktid. 
 
Sonen fick till underbara mönster, visar några utav dem. Jag var ju tvungen att testa en (tycker jag fick fram en fågel). Något jag älskar att göra på torra målningar är att leta mönster och sedan måla konturer till det jag ser. Ska testa det med min fågel bla.
 
Testa dig fram, låt fantasin vägleda dig.