Våren är kommen

Mina växter har börjat få fram blommor och knoppar ♡
 
Skrev i februari ett inlägg om Trädgårdens första vinter, äntligen ser man en förändring ute i trädgården.
 
 
 Syren sticklingarna verkar ta sig fint.
Här är det 1.5 veckas mellanrum på bilderna.
 
 
Här är syrenen sticklingarnas moderplanta.
 
 
 
 
Mina stenpartiväxter har vaknat till liv, några utav dem förstördes utav rådjuren som grävt med hovarna fram växterna. Men bara plantera nya och hoppas de för vara ifred. 
 
Nya last utav täckbark behövs, de ha sjunkit och lämnat markduk synligt på flera ställen. Men har nog räddat mina växter under vintern och minskat rejält på ogräs.
Just nu pågår min ogräs bekämpning mot grannens ogräs som vill ta sig in.
Salt salt och åter salt börjar vi med, sedan kommer min salt och ättika blandning.
 
 
Vitlöksvatten har kokats ihop mot rådjurens lust efter mina kärleksörter *hahhaaa* Min pappa skrattar åt mina alla konster, dock var dom så otroligt stora och vackra redan förra året, när alla grannar hade uppätna. Så här peppras, lökas och kaffesumpas det ;)
 
 
Körsbärsträdet är snart i full blom. Åh så vackert det blir. Får bara komma ihåg att börja tidigt att bespruta de med grönsåpsmix i år dock.
 
Här är det lika så 1.5 veckas mellanrum på bildtagningen.
 
 
 
Lavendel skall klippas ner så här års, jag har klippt ner mina i första för länge sedan, sista gänget klipptes ner förra helgen. Sticklingarna körde jag en lat version på. 
 
 
Lavendel är helt underbart och har du inte en trädgård kan du ha de på balkongen. De tål hetta och sol, rättare sagt älskar det! Du kan föröka dina växter själv väldigt enkelt, i samband med nerklippningen.
 
Trots mina sticklingar kunde jag inte låta bli att köpa fler. 4st lådor från Netto,  priset ynkliga 29kr/st och förra årets plantor var otroligt vackra och bra kvalitė på.
Dessa är till balkonglådorna som står i solen hela dagarna.
 
 
Plommonträdet som beskärdes rejält i jas kalanderns månader ger vackra blommor.
 
 
Berginia ger blommor så här års och sista gången på vår tomt. Förra sommaren grävdes och skänkte det bort ett helt gäng, dessa blev ännu kvar för i år.
 
 
Grannens träd faller vackert över staketet och över vår gunga.
 
 
Mina Hostas börjar vakna till liv, här är en som jag köpte i år.
 
 
 
Hoppas du gillar trädgårdsarbete lika mycket som jag, har du inte kommit igång kan jag säga att de är Rena terapin!
 
Vill du börja skapa din egen trädgård?!
Börja med några enkla växter som Lavendel, Funkia/hostas, Kärleksörter. Dessa växter kräver inte så mycket jobb.
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Trädgården;
Taggar: #HappiChallenge, Kärleksört, Körsbärsträd, Lavendel, Ogräs, Pyssla i trädgården, Sticklingar