Grönt och vackert

  Älskar du Funkia/ Hosta lika mycket som jag gör, har du säkert hunnit plantera flera sorter i din trädgård/krukor.
 
 
En utav mina 1åriga självförökade blommor.
 
Själv är man så lycklig över att hittat nya arter till min samling, nämligen dessa två sorter:
 
Hosta empress wu.
Detta ska vara världens största hosta!
Med sina gigantiska blad blir detta en imponerande växt i trädgården.
Tjocka gröna blad och ljust lila blommor på 160 cm höga stänglar under sommaren.
Höjd: 120 cm Bredd 175 cm
 
 
 Än är denna liten och för hoppningsvis kommer den gilla denna skuggiga hörna och växa sig ståtlig.
 
Hosta Titanic.
Inte är denna sort någon liten heller med sin höjd på 100 cm och bredd 120 cm. Den kommer få ljusa blommor med tiden.
 
 
Denna är nu planterad så den får tidvis sol.
Den är ganska maffig redan nu på kanske 45-50cm höjd. Var större redan vid inköp, gemfört med den förstnämnda sorten som ska bli större en vacker dag.
Har ännu en till Titanic som jag inte hunnit plantera men ikväll ska den ner är det tänkt.
 
Jag hoppas innerligt att dessa kommer växa upp och bli vackert stora och maffiga växter i trädgården.
Tänk om de når sin storlek med tiden i fullo, då har man några bra kurragömma platser  ;)
 
Här kommer lite fler sorter, endel är knölar från i år och andra är från förra årets försök. 
 
 
 
 
Denna skönhet fanns i trädgården när vi köpte huset, grävde upp den och planterade om den. Nu har den växt till sig och blivit mer än dubbelt så stor.
 
 
 Tydligen har denna gulgröna fått lite för mycket näring utav mig, enligt en trädgårdsmästare när jag frågade i panik om den håller på att dö, eller om det blivit något fel på den.
 
Så gödning med måtta ;)
Ett tips: Skriv upp i en trädgårdsbok/häfte när, vad och var du planterat. Ska tillverka en sådan bok, då man lätt glömmer arternas namn.
 
Tips.
 
Dela en planta.
Delning görs bäst på våren innan växten kommit igång på allvar. Om plantan är stor, delas den med spade.
 
Knöl.
Går att köpa i trädgårdshandel och via nätet bland annat, själv hittade jag mina på Lidl.
 
Frön.
Har ännu inte fått resultat på mina sådda frön, men hoppas att de snart dyker upp lite skott.
 
 
Ha en riktig härlig sommardag! ♡