3d kalaset avklarat!

  Wow vilken helg!
Solen sken som aldrig förr och det var kalasdags för min 6åring med Super mario 3d world tema, i grunden.
 
Kalaset började i full fart med Äggjakt. Barnen var jätte ivriga att leta runt i trädgården efter de gömda äggen.
 
 
Helt underbart att se vilken härlig energi och glädje de hade. De hjälptes åt att alla hittade minst ett ägg var, att ta hem och sätta de sedan i vatten enligt instruktionerna som gjordes i words och laminerades.
 
När äggen var hittade var det vatten pause i värmen och alla sprang till party tältet och valde sig en mugg som jag porslinsmålat efter sonens önskemål. På så sätt visste varje barn vilken kopp som var deras under hela kalaset, då ingen hade samma motiv. Tyvärr var jag naiv och trodde jag skulle hinna fota bättre i år (gott skratt förlänger livet) men nä, barnen var ju snabba och jag kom plötsligt ihåg att oj, måste ta någon bild här och där.
 
 
 Syns dåligt på detta kort, men tog det i all hast när barnen hoppade runt och redan valt sina koppar ur högen.
 
 
Kopparna fick barnen sedan ta med sig hem om de ville, vilket alla ville inkl. de släktingar som var inbjudna. Men här är kopparna som blev över och blir väl sommarens mest använda koppar ;)
 
Paketöppning gick på full fart sedan och barnen var så ivriga på att just deras present skulle öppnas. Wow och åter wow vilka presenter! Sonen blev helt mållös utav alla de fina sakerna.
 
 
Med tanke på att jag Inte lägger ut mina eller andras barn igenkända på nätet så är bilderna skuggade, tyvärr. Men vill ändå dela med mig utav dagen och ge er inspiration till era kommande kalas.
 
Sedan så började endel barn redan att fika, så sprang in och hämtade tårtan från kylen. Men korten togs även här i all hast och på de som man hann i någon konstig vinkel, när fikat var i full gång :) 
 
 
Den fina dekoren med pärlandet är sonens förtjänst och jag älskade att dekorera med de, delaktigheten var så hög i år. Lådorna med vindruvorna och godis gjorde jag i kartong och kontaktplast på så de är avtorkningsbara.
Här kommer närbild på några utav de fina figurerna som sonen gjort.
 
 
 När magarna var fulla utav fikat och framför allt frukten som var riktigt populär, så var det dags att sätta M-tecknet på Marios hatt.  
 
Hur jag gjorde den kommer i ett eget inlägg. Barnen var riktigt duktiga på detta och endel ville testa att sätta dit ett till märke. Även vuxna fick delta, men vinnaren blev ett utav barnen.
 
 
Super Jakten var väldigt spännande, trots att den är så enkel att göra och leka så var det en hit. Leken är mer detaljerad här
 
Se upp för Mr. Bob-omb!
Detta var en version utav leken musik-stopp.
 
 
 
Barnen satt i en ring och skickade runt bob-omb, men ingen ville hålla den för länge då musiken stannade "smällde bob-omb ut person som höll i honom just då" ur leken. Barnen fnittrade och man såg hur nervösa de blev när det var deras tur att få honom till sig. Endast ett barn blev sur när han åkte ut ur leken, men dom lekte den 3-4 ggr då de ville ha den om och om igen.
 
Sist men inte minst kom Chomp piniatan upp och för en del barn var detta något helt nytt, men dom älskade att slå på med full kraft. Tänk vad roligt det kan vara att få en pinne i handen från en vuxen och som säger slå så den går sönder! :)
 
 
Vi satsade inte i år på så mycket godis i påsarna, utan hade med Bokmärke, Klistermärke, Nyckelring i påsarna. 
 
 
Endast ett barn sa att det fanns för lite godis i påsen, men tror alla föräldrarna tyckte det räckte med allt godis och sött som redan gått ner under kalaset. Dessutom fick dom ju dino ägg och muggar som minne.
 
Men självklart insåg jag ju på kvällen, som vanligt att jag glömt en del saker. :) typiskt mig! Men tur är midsommar runt hörnet, går då att bjuda på godiset.
 
Lite mer detaljer från festen, som jag kommer ihåg...
 
 
Spixier var placerade ute i trädgården och 2 fanns på bordet. De barn som spelat 3d world visste vad de var och tyckte det var coola, andra frågade varför jag satt fast de i en burk.
 
Jag målade med textilfärg på tyg, sydde kuddar och vimplar till lekstugan. Killarna gillar ju även Pokėmon så de kom med på gardinerna, för dom blir ju kvar i fönstren nu.
 
 
 Papier-Maché figurerna lyckades ganska bra. Har inte hållit på med sådant, om man nu inte räknat lite på piniatan då. Mario blev ca 120 hög och Yoshi är inte mycket mindre men även ganska lång. Dock det här med tålamod... vänta mellan varven var så tråkigt och Nä, kommer Inte göra liknande igen! Detta gick inte alls på några dagar- upp till en vecka som i mitt huvud ;)
 
 
För de gäster som besökte toaletten hittade de tema tvål att använda.
 
 
Sonen är så nöjd och tyckte festen var mer än han någonsin kunnat drömma om. Även om mina missar med saker, som halvklara såpbubblor i en kasse och andra detaljer och inte minst missar i fotograferandet, så är jag nöjd då han är så lycklig. ♡
 
När veckans skolavslutningar är avklarade är det dags att börja göra Tack kort. Hur de blir, får vi se...
Jag kommer lägga ut pyssel från festen i framtiden på de som redan inte är utlagda. Ni är väldigt välkomna att ställa frågor. Kom ihåg att ge ett ♡ om du gillade inlägget. Kram
#1 - - Angelica Wåhlin:

Vilket häftigt tema!

Svar: Tack! Jo, var riktigt roligt att göra. Hade jag haft mer tid hade det nog även blivit tunnlar bla.
Rebecha