Pappersblommor

 
 
  Blommor är så otroligt vackra, de har en magisk förtrollande effekt. Själv älskar jag två sorters snittblommor, rosor och liljer. Men ska man exempelvis ha en fest och man har en låg budget, kan man tillverka blommor och pompoms själv. Hur själva utseendet blir är såklart upp till dig. Har du rätt material och tid så blir ju resultatet helt annat än rätt material och lite tid. Fel material och mycket tid är väl sämsta alternativet.
 
Jag fick äran att göra en ganska stor fest med väldigt låg budget, för ett tag sedan. Bilderna är inte från festen utan bara uppställt för fotografering.
 
 
Pompoms och blommor viks på samma sätt, naturligtvis är skillnad på blomma och blomma, men grunden är samma.
 
Du behöver följande:
♤ Silkespapper (valfri färg)
♢ Sax
♧ Blomtråd/ tunn ståltråd (grönt är bästa alt enligt mig)
♡ Glatt humör
 
Här är en variant.
 
 
 
Eftersom jag nu hade bara ett silkespapper som kom med blommorna jag fick utav maken, visar jag på den grundtanken lite snabbt.
 
1. Silkespapper.
 
2. Klipp itu.
 
3. Börja vecka pappret, hela vägen.
 
4. Klipp rundformning på kanterna (Har klippt veckade pappret ännu en gång på mitten dvs 1/4 av hela arken).
 
5. Fäst med en ståltråd i mitten (jag hade ingen till hands så tog en påsklämma).
 
6. Väckla upp ett lager i taget och utforma din blomma.
 
Väldigt enkelt. Tänk på att silkespapper är tunnt så sliter man i den så går den sönder garanterat.
 
 
En annan metod.
 
 
1. Vik ett större lager silkespapper, till en kvadrat.
Fäst med häftapparat i mitten, alt. sätt ståltråd.
 
2. Klipp den rundformad, därefter flikar.
 
3. Lyft upp första lagret och knip ihop. I mitten utav en t.ex en nejlika är det ju väldigt fullt.
 
4. När du sedan, lager efter lager format uppåt pappershögen, ser den kanske ut något sådant här.
 
5. Sätt till blad 
 
6. Eftersom jag med hör och häpnad inte tycker om dess helsymetriska form, så klippte jag hej vilt lite i det färdiga resultatet. För att få mer liv i blomman. 
 
Självklart finns det miljontals versioner på hur man gör, men dessa var två väldigt enkla. Sedan ändras utseendet allt efter hur du klipper, hur mycket silkespapper du använder, hur stora osv.
 
Pompoms görs likadant, du måste bara fördela papprets så det blir en rund.
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Allmänt, Pappers pyssel;
Taggar: Paperflowers, pappersblommor, fest, pompoms, steg för steg, beskrivning på blommor i silkespapper, diy, how to make paperflowers, low budget party