Blöjtårta

  När en baby födds till världen, vill man ge sina lycko-önskningar till familjen. Blommor är vackra men inom kort är de ett minne blått. Ett klädpaket är praktiskt, men det är inte unikt.
Den stora frågan är: Vad behöver alla småbarnsföräldrar ?
- Blöjor !!!
 
 
  Blöjtårtan har slagit igenom först på senare år i Sverige. Men alla verkar tro att det är något nytt, tyvärr det har funnits länge.
 
Blöjtårtor (Diapercake ), en gåva som är passande till alla småbarns familjer. En blöjtårta består utav blöjor. Som dekoration kan man sedan lägga till saker som är knutna till barnet, såsom borste, haklapp, eller en liten babyfilt. Ja det finns ju massor av saker som man kan ha med.
Denna gåva är passande att ge bort på t.ex. Baby Shower, Grattis till Babyn, Dop & Födelsedagar.
Blöjtårtor har ingen bestämd form, men den vanligaste - klassisk våningstårta. Kanske pga när man säger ordet tårta tänker man direkt på en vanliga ätbar tårta.
 
2012 blev jag (mitt fd företag) tillfrågad att göra en blöjtårta till Underbara barn mässan i Stockholm. Det blev en stor tårta vill jag säga.
Så här såg den ut, från ena hållet.
 
 
 
Men hur gör man dessa?!
 
Det finns naturligtvis olika teknik på hur de sätts ihop. Jag ska visa två i en tårta. Jag fick blöjor utav en kvinna för att kunna göra en steg-för-steg beskrivning. Det visade sig vara up&go blöjor, ärligt har jag aldrig testat att göra med dessa då de inte är släta i kanten. Men kör på...
 
 
 
1. Botten du kan anv. vanlig kartong.
 
2. Fäst en mitten del, valde rulle som limmades fast med limpistol. Det går att använda en ask, flaska mm. dock fäst de med lite lim så de håller på plats och inte far runt.
 
3. Släta ut blöjan. 
    Nu kommer mitt tjat:
- En blöjtårta är en hygienprodukt, se till att den förblir det!
 
4. Eftersom up&go är mjuk i kanterna till skillnad från tejpblöja så viker man in kanterna. 
 
5. Rulla ihop blöjan.
 
6. Sätt gummiband i mitten. Jag väljer alltid vita gummiband så de matchar blöjan.
 
 
7. Lite överkurs men, sätt gärna blöjrullen ihop med brevid liggande blöja. Då skenar inte blöjorna iväg och vinglar, finns inget fulare.
 
8. Ta ett större gummiband över mittendelen (mitt fall rullen). Sätt de rullade blöjorna brevid varandra runt mittdelen. 
 
9. Lägg ett nytt gummiband och fyll det lagret med blöjor.
 
10. Se till att gummibandet spänner blöjorna ordentligt.
 
 
11. Nu vill jag inte avsluta med rullade blöjor (smak sak- men personligen gillar jag inte utseendet), så istället visar jag hur man sätter omlott blöjorna.
 
 
Eftersom man inte vill se bild/text sätter man nästa blöja över bilden.
 
Har du yttligare en våning, gör du exakt likadant som våning.1.
Sedan återstår bara dekoration.
 
Min tårta fick dekor utav vad jag hade till hands här hemma. Först blev det den gula blöjtårtan. sedan blev det ny dekor. Då jag vet att kvinnan jag fick blöjorna ifrån har en liten tjej, så får hon blöjtårtan i rosa-brunt.
Hon ville sätta dotterns nappar odylikt på tårtan sedan och spara som dekor, så lämnar plats åt deras personliga saker.
 
 
” ” Visst du att ett barn som använder engångsblöjor förbrukar igenomsnitt ca 5000 blöjor under sin blöjperiod ” ”
www.naturskyddsforeningen.se
 
Några utav alla jag gjort. Elvis-tårtan var till en bebis som skulle bära namnet, såklart vart önskan lite skämtsam till barnbarnet. 3våningar i rullteknik, strumpor, strumpbyxor, hårborstar mm. Diapercake bed gjord utav blöjor och i mitten var ett påslakan set. Redcake var en reklamtårta, Marin-tårtan var ett uppdrag utav några som skulle ha en babyshower inom kort, Biltårtan Buddy som jag kallade den, är fylld med blöjor och på är det en bebisfilt, snuttis, strumpor, napp och en mössa. 
 
Finns det något roligt än skapande? Älskar att få fria händer dock, då föds de bästa kreaktionerna fram. Har nog endast gjort en tårta med helt specifika detaljer och visst den blev fin, men nää aldrig mer. Som skapare ska man få sätta sin egen prägel på sitt hantverk, trots att man tar emot önskemålen. Så stå upp för din kreaktion och var stolt!
 
Jag hoppas att du förstod beskrivningen. 
Ha det så roligt i bygget, du kommer älska det!!! ♡