Pokėmon kalas

 
 
  Äntligen är festen avklarad!
 
 
 
Vilket väder!!!
Solen sken och vinden fläktade. Dock blåste det på ordentligt så under första halvtimmen sprack hälften utav alla ballonger.
 
 
Festen började med att dela ut armband med en Poketball. Nä inte ett armband i sig, utan för leken Säg inte ordet : Poketball. Barnen fattade leken fort och plötsligt hade vissa fler, andra var utan. Så fortsatte det fram och tillbax under hela festen. Det slutade med att en tjej som först blev av med sin, hade 7st i slutet.
 
 
Sedan hade vi paketöppning, alla var så ivriga att låta sonen få öppna just sitt paket. Sonen fick helt otroligt fina presenter utav sina vänner. Här syns några utav de fina presenterna.
 
 
När maken satte igång kokandet utav korven så delade jag ut festhäften och pennor. Här är några utav sidorna ur häftet jag gjorde i ordning. Den innehöll tipspromenaden, rita, lösa uppgifter, bingo mm. Ingen jätte stor men på 10sidor totalt.
 
Pokemon promenaden gick av stapeln, barnen letade upp frågorna som var uppsatta över hela trädgården.
Lite fotboll och kull under tiden andra avslutade sin rundor. 
 
Efter korv med brödet blev det Vika plan och se vem som hade bäst flyg i sina plan. Vinnaren fick ett Pokemon kort, som på alla tävlingsmomenter under kalaset.
 
 
Vem suger upp flest Smarties på 1minut?!
Var intressant att se olika teknik barnen använde, endel fick inte upp någon och vinnaren hann ta 24st.
 
Efter jag satt igång leken Sätta näsa på weedle... tog min syster över leken och jag sprang in och duka fram fikat snabbt. Ja, jag hade ca 10min på mig att duka upp, så man fick ha snabba svängar mellan köket och det uppsatta "tältet" ute på tomten ( dom lovade regn, så vi satt upp stor pressening som tält).
 
 
Läsken hade fått nytt utseende och pokėmon isbitarna smälte snabbt i det varma vädret och färgade saften.
Godiset hade jag ritat med ätbarfärg pennor. Alla fick dessa i sina godispåsar samt rosa stora nonstops med texten Raphael 9år på. Barnen älskade den personliga versionen. En kom dock och fråga om det gick att äta.
 
 
Fanns lite av allt, så alla säkert kunde hitta något att äta. Mina pokemon lappar med bulbasaur godis, hallon-candy osv utgick pga blåsten.  
Larvitar tårtan är med Algrenska bilar och chocklad fluff smak, efter sonens önskan. Sockerpasta som lock och målat på med ätbar färg. 
Popcorn muggarna fick plastfolie och tejp på som lock då de välte så lätt med blåsten.
Pokemonbollen och Gastly är målade på rislampor från Ikea.
 
 
Poketball jakt.
40st chokladbollar i pokemons poketball-folie gömdes ute i trädgården så barnen fick leta upp dem. Endel hittade 1-2st och hon som var snabbast hade 7st. Dom var så gulliga att dela med sig i slutet.
 
Så här sött paket köpte jag dem i. Hittade dem i en partybutik i Skärholmen två dagar innan festen, när vi åkte förbi då vi hämtat maken från Arlanda.
Tanken var från början att måla pingisbollar, men hade inte hunnit komma igång med det, tur nog.
 
 
Festen avslutades med Piňjatan som var gjord utav papper mache, fylld med godispåsar till var och en att ta med hem. Förra året hade jag pappersgodis i, men det blev bråk om godiset, så tänkte göra det smidigt i år.
Såpbubblorna ställde jag i en kartong att ge separat, så ingen råkar slå just på en och då hade alla påsar varit såpiga och förstörda.
Bilden är från videofilmen så den är inte skarp, men man ser här hur vi hängt upp den i ett träd. Slagträet är i handen på ett utav barnen och jag sätter ögonbindeln på.
 
 
Vi hade nog kunnat leka ännu 2-3h utan problem, men tur nog avslutades festen i lagom tid. Ca tjugo minuter efter att sista barnet hämtats - började det regna.
 
 
Lite ihopsatta bilder efteråt, då festen gick snabbt så hann vi inte ta många bilder IGEN!
Typiskt!!!!
 
 
Gjorde skyltar så barnen hittade till toan lätt. 
Plast bålskål tejpad med eltejp.
Marshmallows sticks med egengjorda pokėkort på (till ca kl. 03 på natten innan).
Plastbestiken är med röd och svart eltejp lika så burkarna de står i. Sugrören ställde jag i en urdiskad plastburk.
 
 
Så här såg de plåtburkarna ut som jag sydde rispåsarna till. Som går att användas som kyl/värme kuddar.
 
 
Självklart glömde jag mina ricekrisp i understa hyllan i kylen :(
Riktigt goda är dom, så får väl bjuda på de till någon fika stund.
 
Sonens inbjudakort.
 
Ett lyckat kalas, så härligt när endel barn kommer och kramar om en för en rolig dag, då har man nog lyckats ♡ Blev det en annorlunda fest en man tänkt sig när 6 barn tackat ja, sedan kom sms anmälan dagar innan och sista 3 barnen anmäldes 1.5h innan festen.
Självklart var alla 15 barn Väldigt välkomna. Vissa lekar fick uteslutas då det var så många och varje lek tog längre tid än man räknat med.
 
Jag hade fått ett tips om en lek de använder på sina kalas i Israel, men hann inte göra om leken till så många fler. Så den sparar jag till nästa fest ;)
 
 
Nu återstår bara sista städningen och ladda inför nästa fest som yngsta ska ha.
Dock blir den bara för de närmaste, men självklart ska han få en rolig fest han med. Nytt tema såklart! 
 
Många orginal masker blev över, de jag gjorde med pokemons var ju bara till de som anmält sig i tid, men många förstod inte tanken med masken. Dags att börja fundera på maskeradpartyn kanske ;)
 
 
 Tidigare inlägg till detta kalas hittar du i bloggen, här är snabb linkar.
 
• Vimplar och bubblor
 
• Partypipor i temat
 
Fotovägg Pikachu
 
• Pysslande Pokemonkort inbjudan tips
 
Pokėmonkorts inbjudan
 
 
 
 
En trött mamma säger: 
Goooo party!!!!
 
 
#1 - - Anonym:

Hej!
Hittade dom sida nu när jag sökte lite inspiration för min sons kommande pokemon kalas!
WAOW! Så fint ni hade gjort!
Får man fråga hur du gjorde inbjudningskortet som ser ut som ett riktigt pokemon kort?
Mvh
Linda

Svar: Hejsan jag rekommenderar istället för huvudvärk och svordomar ;) gratis versioner som ex mypokecard.com alt sök ex på free pokemon card maker på google och du har klara mallar och du bara fyller i bild och text som numera finns online. Hoppas ni får ett trevligt kalas!
Rebecha